måndag 23 april 2012

Hälsosam skepsis



Det finns mängder av olika anledningar till att försjunka i opportunism och reformism. Hela det borgerliga samhället ger revolutionären anledningar till att sluta att vara revolutionär. Om du håller fast vid marxismens grundläggande principer, försvarar dem och tillämpar dem, så har du personligen i stort sett ingenting att vinna på det; om du är akademiker kan hela din möjlighet till försörjning hotas; om du har en ”osäker” anställning riskerar du att förlora jobbet direkt; den absoluta majoriteten av småborgerliga intellektuella kommer tycka du är en extremist; många arbetare kommer tycka du är en drömmare; du kan riskera att åka i fängelse eller få böter för diverse brott mot borgarstatens lagar, liksom för anstiftan eller förberedelse till dessa brott; du kommer att sabba den mjäkiga samförståndsandan i olika sociala sammanhang; och allehanda opportunister kommer att behandla dig som en fiende.

Om man däremot väljer opportunismens väg kan du komma in i värmen; de småborgerliga intellektuella står med dörren öppen; du får acceptans från respektabla människor och känner dig själv respektabel. Du kan tala vitt och brett på jobbet om ditt sociala engagemang för det ena eller andra socialreformatoriska projektet och går snabbt från att vara paria till att bli en eldsjäl. Faktum är att din eld håller på att slockna och värmen du känner kommer från sumpgaserna i träsket du håller på att sugas ner i.

Jag är övertygad om att denna utveckling inte bara kan drabba enskilda kamrater utan också kan drabba organisationer. När den tidiga socialdemokratin här i landet började vinna respekt hos liberalerna gjorde man allt man kunde för att behålla och utvidga den respekten till allt bredare borgerliga grupper. Från att inte ens hyra lokaler blev man inbjuden att sitta i konstitutionsutskott och regeringar. I slutet av 30-talet var kommunisterna sedda som pestsmittade av hela det respektabla Sverige, men med Sovjetunionens segrar över fascismen, liksom att kommunisterna varit ledande i alla antifascistiska kamper i Europa, blev man plötsligt firade hjältar. Det dröjde inte länge innan kommunisterna accepterade socialdemokratins efterkrigstidsprogram och ansträngde sig till det yttersta för att visa sig respektabla, fredliga och demokratiska.

Det är ingen mystisk konspiration som får folk att bli opportunister och reformister, det är en på alla sätt lättare väg och på många sätt en naturlig väg om man inte håller principiellt fast vid den revolutionära kursen. Det är också en väg som i vissa stunder kan ses som framkomlig, men vägen har historiskt bara lett till en återvändsgränd och kan heller inte leda någon annanstans. Eftersom opportunismens dragningskraft är så stor bör man förhålla sig hälsosamt skeptisk till alla teorier som predikar en begränsad kamp och varje kamp som inte direkt syftar till att bygga de vapen vi behöver för att göra revolution. Självklart måste vi alltid vara kritiska vad det gäller teori, men när det är teorier som uppenbart siktar mot och passar för den personliga bekvämligheten och viljan till acceptans bör vår grundinställning vara skepsis. Jag har hört mängder av dessa förklaringsmodeller, alltifrån 'att arbetarna är så tillbakatryckta nu att de inte kan kämpa politiskt förrän vi kämpat oss upp till de ekonomiska fördelar vi hade på 70-talet' till att det 'viktiga är att skapa bokcaféer och fixa lokaler så att folk kan mötas' till att 'tredje världen måste göra revolution först och fram tills dess ska vi bara bygga så stora organisationer som möjligt'. Det är okej att säga: ”jag tycker att det borde finnas ett revolutionärt parti i det här landet som står i spetsen för uppbyggandet av arbetarklassens revolutionära institutioner för att ersätta den härskande klassens, dessa institutioner måste etableras och försvaras med våld för att slutligen ta makten över hela samhället, men jag vet inte om jag pallar vara med på det racet.”, men det är aldrig okej att att argumentera och teoretisera utifrån vad som passar en själv. Det enda vi revolutionärer har är sanningen, d.v.s. den vetenskapliga socialismen; visionen om ett klasslöst samhälle; en principfast vilja; och förhoppningsvis kamrater som kritiserar oss om vi själva börjar försöka söka acceptans från det samhälle vi vill störta. Vill någon ogilla oss för att vi är revolutionärer så får de göra det, kanske kan vi vinna dem i framtiden.

Roger

4 kommentarer:

  1. Opportunisterna är inte offer och det finns ingen anledning till att hysa förståelse för dem, eller ursäkta deras förräderi.

    Klassförräderiets materiella grund i Sverige är imperialismen. Det betyder att opprtunisterna är för parasitismen, de väljer medvetet att leva på de förtryckta folkens blod. Opportunisterna kan dra åt helvete, det finns inget behov av att i "pedagogikens namn" försonna sig med dem.

    SvaraRadera
  2. Till anonym. Vem är det du polemiserar med? Tack Roger för ett riktigt bra inlägg. Mer sånt, vi behöver ordentliga förklaringar och välgrundade resonemang. Den "dra åt helvete"-stil som "anonym" kör med är inte bra. I den kommunistiska rörelsens historia hittar vi knappast några framgångsrika kommunister med den hemmasnickrade stilen.

    Problemet för oss är inte att övertyga de redan övertygade utan att vinna folk som naturligen är fullproppade med borgerligt tänkande i dess olika varianter, alltså t.ex. opportunism. Vi lever i ett borgerligt samhälle och massornas tänkande är där efter. Vi följaktligen inte bara rikta oss till de redan är övertygade. Var är försoningen i Rogers inlägg? Om man inte har en "dra åt helvete"-stil är man försonande eller? Vem skall du vinna med den stilen? Prova och läs och ta till dig "Den stora polemiken", där hittar du en lämplig stil.

    SvaraRadera
  3. BB: Splittringen med opportunismen är inte nödvändigt! Opportunisterna ska vinnas för revolutionen! Massorna är opportunister! Prova du och läs vad som står "polemiken" - tex. det alldeles utmärkta nionde brevet. Det är en förbannad skillnad på att försöka behålla enheten inom den internationella kommunistiska rörelse genom att isolera vissa opportunistiska/revisionistiska strömmningar och hur man förhåller sig till opportunisterna i allmänhet - när man dessutom har en högerdominerad partiledning i ryggen (8 kongressen du vet). Med tanke på vad du skriver är det inte konstigt att du tackar för det försonnade inlägget.
    För övrigt anser jag att opportunisterna kan dra åt helvete.

    SvaraRadera
  4. Kanske har jag uttryckt mig oklart men jag kan inte utläsa något av det Anonym anser i min text. För att klargöra.

    För att vara opportunist måste man vara medveten om vad som krävs, men man vill inte göra det för att man vill plocka lättköpta segrar på bekostnad av de långsiktiga intressena. Massorna är inte opportunister, men att försöka vinna massorna kring olika borgerliga uppfattningar som är förhärskande bland massorna är opportunism.

    Vi lever i ett imperialistisk land och hela samhället är präglat av denna parasitism, och därav har stora skikt av massorna rent objektivt saker att förlora. Borgerliga idéer hos kamrater i en proletär revolutionär rörelse är ofrånkomliga, men de bekämpas inte genom att säga till dem att dra åt helvete. Den härskande klassens idéer är förhärskande, därav försökte jag visa att bakom spontana idéer, eller sunt förnuft, ligger inte bara de borgerliga idéerna i allmänhet utan ofta ett rent egenintresse som många personer inte ens är vana vid att resonera kring och än mindre att analysera vad gäller sig själva.

    Jag tycker att brottet med opportunismen är nödvändig.
    Jag tror inte att opportunisterna kan vinnas för revolutionen, men just eftersom jag inte anser att varje person ur massan med olika typer av borgerliga idéer är en opportunist, så anser jag att vi i många fall kan vinna dem längre fram även om de tycker revolutionen är en absurd dröm idag. Att däremot sluta prata om revolutionen för att de tycker detta är opportunism.

    SvaraRadera