måndag 9 april 2012

Revolutionens förutsättningar, del 1

Enhet, del I

När man ska diskutera frågan om enhet i den proletära rörelsen måste man börja med att definiera vilken enhet man talar om. Det finns två förbundna med dock separerade typer av enhet, dels den inre partienheten, dels partiets förbindelse med massorna, d.v.s. förmågan att ena så breda massor som möjligt under partiets ledning och inflytande. Den första är nödvändig för att kunna skapa en organisation kapabel att leda revolutionen medan den andra är nödvändig för att segra i revolutionen – då endast när breda massor omsätter det kommunistiska partiets politik i handling kan vi gå mot seger i den socialistiska revolutionen. Båda typerna av enhet är nödvändiga men utan att uppfylla den förstnämnda kan det aldrig bli tal om den sistnämnda.

Som kanske framgår så anser jag inte att vi idag har något kommunistisk parti i det här landet men trots det finns det anledning att diskutera frågorna då enhet har blivit något av ett modeord bland allehanda bedrövade vänstermänniskor och organisationer. Resultatet blir att man istället för att stärka rörelsen försvagar den genom att skapa en försonande misch-maschideologi, man etablerar medvetet paroller som är oklara och som både opportunister och marxister med lite god fantasi kan tolka som sina. Sådana byggen står på dålig grund och kommer för eller senare att haverera. En marxist vill ena klassen för revolutionen, försonarna vill ena klassen kring vadå? Jo, enhet. Det hela leder till tautologin att vi ska ena oss för att ena oss.

Tongångarna är inte nya, de har hörts i varje reaktionsperiod, under varje period av tappade positioner för de etablerade organisationerna och alltid från de som tvekar i sin tilltro till marxismen och klassen. Lenin förde en lång kamp mot denna typ av enhetssträvanden under åren innan första världskriget, men tyvärr finns inte mycket från de åren upplagt på svenska på internet så jag länkar här till en engelsk översättning som klargör Lenins uppfattning (det är kanske inte så underligt att trotskisterna som driver marxists.org inte brytt sig om att lägga upp dessa texter, detsamma gäller marxistarkiv.se, då Trotskij ofta var föremålet för kritiken). Vidare kan man läsa på svenska i Samlande skrifter i urval, band 7.

För att inte inlägget ska bli för långt kommer jag i det följande koncentrera mig på partienheten och återkomma med ytterligare ett inlägg om enhetsfronten, d.v.s. enheten med bredare, icke partianslutna, massor.

All partienhet måste utgå från ideologisk enhet, d.v.s. enhet i förståelse av omvärlden. Den ideologiska enheten är grunden för varje annan enhet. Den ideologiska enheten måste av den proletära organisationen slås fast i ett principprogram eller en uppsättning dokument som kan fungera som fundament för partienheten. Här räcker det tyvärr inte att skriva att vi håller fast vid proletariatets ideologi. Revolutionens väg måste specificeras, vår strategi och vår förståelse av materiens utvecklingslagar, speciellt klasskampens; man måste slå fast den svenska revolutionens roll som ett frontavsnitt av den proletära världsrevolutionen och specifika principer, baserade på de erfarenheter det internationella proletariatet genom sin praktik har tillägnat sig. När vi väl förstår verkligheten på samma sätt har vi en grund för enhet på andra plan. Självklart kommer alla inte att tycka likadant om allting och enhet i förståelse får inte innebära detta för då kommer organisationen fasta i debatter utan slut. Själva anledningen till att vi talar om enhet är för att ena människor som inte är eniga i allt, för i det universum där två personer har samma uppfattning om allt skulle de redan varit eniga och handlat enigt.

Utifrån en enhet i förståelse kan vi skapa politisk enhet, d.v.s. utifrån de etablerade grunddokumenten kan organisationen slå fast resolutioner om sin politik i förhållande till den mångsidiga verklighet som varje revolution möter. Ska man bilda en proletär kvinnorörelse?, ungdomsrörelse?, ska man ha specifika fackliga organisationer?, hur ska dessa fungera?, vad ska skyddstyrkornas uppgifter vara?, hur ser vi på massarbete i allmänhet?, vad är vår politik i förhållande till riksdagsvalet?, etc, etc. Alla dessa resolutioner syftar till att fastställa hur revolutionens väg ska konkretiseras, de måste alltså vara förankrade i de fastlagda principdokumenten. Målet är att efter att politiken prövats och bekräftats i praktiken kunna etablera revolutionens generallinje. Detta kräver självklart också organisationer som kan tillämpar resolutionerna fullt ut. I annat fall är det inte möjligt att få ett tillräckligt kvitto på resolutionernas riktighet eller oriktighet, men organisationsfrågan i stort är inte temat för dagen. Vidare behövs ett brett arbete utvecklas för detta och endast personer med ett uppblåst ego i kombination med bristfällig verklighetsuppfattning tror att de kan fastslå den svenska revolutionens politiska linje bakom ett skrivbord, ensam eller med ett litet gäng kamrater. Med detta sagt, så är det dock inte så att vi inte har en aning om vad som behövs, det finns mängder med erfarenhet, framförallt från internationella kommunistiska rörelsen, men även från den nationella befrielserörelsen och t.o.m. från reaktionära och mot proletariatet fientliga rörelser, som bör studeras i ljuset av vår ideologiska enhet.

När man har enhet i politiken i allmänhet och i förhållande till de olika kampavsnitten kan man börja utveckla allmänna och specifika planer. På grundval av en enhet i förståelse och politisk enhet kan man således nå enhet kring planerna. Utifrån en allmän plan för partiet kan man utveckla specifika lokala planer och specifika planer för olika typer av politiskt arbete. I antagandet av planer bör man tillämpa strategisk centralisering och taktiskt decentralisering. De lokala kommittéerna och kadrerna känner ofta till den lokala situationen bättre och kan bättre se hur man taktiskt ska omsätta de centrala planerna i handling. Å andra sidan besitter lokala kommittéer och kadrer ett begränsat synfält och kan mycket ofta tro att deras situation är allmängiltig eller att deras arbete är viktigare än andras, därför bör de ledande instanserna ansvara för de allmänna strategiska planerna och kontrollen av deras uppfyllande. Om planerna inte går att genomföra, helt eller delvis, är det de ledande apparaterna som måste korrigera planen, leda rättningskampanjer eller förflytta resurser för att garantera dess genomförande.

Nästa fråga är enhet kring ledning. För att få en fast enhet kring ledningen är valsystemet det absolut mest tillförlitliga, men även det har sina brister. Ledningen bör utses på grundval av sin förmåga att, utifrån enheten i förståelse och den politiska enheten, kunna omsätta de allmänna och centrala planerna i praktik i varje kommitté, att i praktiken kunna leda arbetet framåt. Att ledningen väljs på alla nivåer är problematiskt då det tenderar att skapa små kompisgäng och en enhet som inte alltid tar sin utgångspunkt i det ideologiskt-politiska. Därför bör den centrala kommittén som utses på kongressen få diktatoriska befogenheter att utse ledningen för kommittéerna, medan kommittéerna har frihet att utse delegater till kongressen. Valsystemet blir ännu svårare att upprätthålla i förhållande till illegaliteten och då den imperialistiska staten olagligförklarar partiorganisationerna. Den ansvarige i en kommitté ska förmedla medelanden och direktiv från de centrala apparaterna och i har skyldighet att rapportera regelbundet till de samma, hon eller han skall också leda kommitténs möten och kontrollera att uppgifterna genomförs.

Allt detta syftar till den enhet som i slutändan verkligen betyder något: enhet i handling, i revolutionär praktik, men endast på grundval av enhet i alla de ovanstående kan man få enhet i handling. Endast på grundval av ideologisk-politisk enhet, konkretiserad i dokument och strategiskt centraliserade planer, vilka garanteras av en erkänd central ledning kan det bli tal om ett brett, omskakande, fast och verkligt gemensamt handlande. Det som också skiljer handlingsenheten från de övriga är att när man väl beslutat om handling så finns det inte utrymme för diskussion, medan alla de andra punkterna kan diskuteras och kritiseras av varje medlem. Därför sa Lenin att det kommunistiska partiet inte är ett förbund av likatänkande utan av likahandlande. Här ligger kommunisternas styrka, men denna styrka är cementerad i en mycket djupare enhet.

Det blev lite längre än vad jag hade tänkt och ändå har jag inte sagt allt jag ville och har avstått från citat helt och hållet. Hoppas ni tycker frågan är lika intressant som jag och som vanligt: kom gärna med kommentarer, kritik, frågor och annat.
Roger

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar