Efter
att jag skrev inlägget om förtruppen så kom jag på att jag
behöver skriva en hel massa mer om vad vi behöver. Jag tänkte
därför skriva en liten serie som jag valt att kalla revolutionens
förutsättningar, där detta alltså är första inlägget.
Vad
behövs för att göra revolution? Vad är de allmänna betingelserna
och behoven för att göra revolution? Vad behövs i varje land? Vad
är specifikt för revolutionen här, i Sverige? Hur utvecklar sig
den svenska revolutionen inom det internationella panoramat av
proletär världsrevolution? Vilka av revolutionens 'institutioner'
behövs allmänt och vilka behövs specifikt? Vad behöver vi nu? Vad
är de första stegen för att bygga revolutionen?
Allt
detta är frågor som seriösa revolutionärer måste brottas med.
Vår grundläggande utgångspunkt är att vi vill att människosläktet
ska befrias från privategendomens bojor och därmed från alla
former av klassförtryck. Vi vill nå kommunismen. Då måste varje
steg vi tar sikta mot kommunismen, d.v.s. varje åtgärd, varje
organisation och varje paroll måste kunna spåras bakåt utifrån
ett framtida kommunistiskt samhälle som något riktigt. Det
viktigaste för kommunisterna (till skillnad från allehanda
socialreformatörer) är att alltid hålla kursen och utan slutmålet
har vi faktiskt ingen kompass för någonting vi gör.
Vi
måste också ha ett vetenskapligt förhållningssätt till
revolutionen, vi kan inte bara hoppa på första bästa förklaring
som vi tycker verkar rimlig för olika fenomen i samhället. Vi måste
ha ett fast grepp om den dialektiska materialismen och akta oss för
dogmatiska, metafysiska, idealistiska och mekaniska förhållningsätt.
Det är lätt att falla i dessa fällor (jag kommer ofta på mig
själv att göra denna typen av felbedömningar) för hela det
borgerliga samhället uppmuntrar till dem. Lenin förklarar det
tydligt den inställning vi måste ha till problem under debatten
om fackföreningsfrågan i det unga Sovjetunionen (läs gärna
styckena ovanför också för att förstå bakgrunden).
”Den dialektiska logiken kräver att vi går längre. För att verkligen lära känna ett föremål måste vi omfatta, undersöka alla dess sidor, förbindelser och ”förmedlanden”. Detta kommer vi aldrig att uppnå fullständigt, men kravet på allsidighet skyddar oss mot fel och förstelning. Detta för det första. För det andra kräver den dialektiska logiken att föremålet skall tas i sin utveckling, ”självrörelse” (som Hegel ibland säger), förändring. Hur detta skall ske i förhållande till ett glas är inte något som genast står klart, men inte heller ett glas är oföränderligt, och särskilt är det dess ändamål som förändras, dess användning, dess förbindelse med omvärlden. För det tredje måste en fullständig ”definition” av föremålet omfatta människans hela erfarenhet, både som ett sanningskriterium och som en praktisk indikator på föremålets förbindelse med människans behov. För det fjärde lär oss den dialektiska logiken att ”sanningen alltid är konkret, det finns ingen abstrakt sanning”, som framlidne Plechanov brukade säga efter Hegel.”
För
att förstå vad vi behöver idag för att göra vår plikt på vårt
frontavsnitt av den proletära världsrevolutionen kan vi inte vara
lata i studierna eller beblanda skenet med väsenet. Vi måste
studera vår klasshistoria, erfarenheterna från våra strider,
studera vad som är det allmäna i det specifika, det abstrakta i det
konkreta, och konkretisera det åter igen på vår verklighet. Vi måste förstå praktiken som sanningens måttstock. Marx säger: "Frågan, huruvida det mänskliga tänkandet besitter objektiv sanning, är inte en
fråga för teorin utan en praktisk fråga. Människan måste i praktiken bevisa
sitt tänkandes sanning, d.v.s. verklighet och makt, dess egenskap av något
på-denna-sidan-om. Tvisten om det verkliga eller icke-verkliga hos ett
tänkande, som isolerar sig från praktiken, är en rent skolastisk fråga."
Jag anser att all erfarenhet visar att vi
behöver en ledarstab, en förtrupp, ett parti av klassens främsta
representanter; vidare behöver vi bygga egna institutioner, röda
stödjepunkter bland massorna, vi behöver bygga ”upproret”, vi
behöver ekonomiska stödjepunkter, vi behöver rörelser av
allehanda slag med förmågan att dra åt samma håll, vi behöver
röd makt; sist men inte minst behöver vi militära enheter, röda
kämpar, kampavdelningar, skyddskårer, arméer som slutligen kan
erövra makten åt proletariatet. Detta
blir lite av en introduktion till vad jag vill skriva om senare i
denna serie och vilken utgångspunkt vi bör ha när vi studerar
frågan. Kom gärna med synpunkter.
Roger
Jag håller med om att det behövs en "ledarstab, en förtrupp, ett parti av klassens främsta representanter" men kan man inte uttrycka det på ett sätt känns mer naturligt hos folk idag? Borde man inte försvenska marxismen? Räcker det inte med att säga att vi behöver en grupp ledare som i praktiken har visat sig kunna leda en revolutionär rörelse. "klassens främsta representanter" låter fisförnämnt på något sätt. En person kan liksom inte säga det om sig själv på svenska, "jag är klassens främsta representant". Man har hört folk som har en föreställning om den ultimata "rena" marxismen. Ett slags religiöst förhållande till ideologin låter det som. Det blir viktigt hur man uttrycker sig och hur mottagaren uppfattar budskapet om man bryr sig om hur den revolutionära rörelsen utvecklas. De som förespråkar en "ren" marxism kanske borde göra sitt politiska arbete i Platons idévärld.
SvaraRaderaJag vet inte riktigt vad du menar med att "försvenska marxismen". Vad jag vet är alla ord jag använt svenska ord.
SvaraRaderaUtveckla gärna med vad du menar med ett religiöst förhållande till ideologin. För min del anser jag att det finns EN existerande verklighet och att det således inte kan finnas olika sanningar angående denna verklighets beskaffenhet. Om man ger upp i försöken att få en så allsidig bild av verkligheten som möjligt för att det inte går att få en helt fullständig bild kommer man att som Lenin säger göra fel och förstelna. Alternativt göra som pragmatikerna och säga att det som tjänar oss är sant, vilket inte tjänar en framåtskridande klass i längden.
Att försvenska marxismen är att göra den begriplig för arbetarklassen här i Sverige. Vi måste uttrycka klassikernas idéer på ett begripligt sätt. Den andra aspekten är vi måste fokusera på att praktisera marxismen, på så sätt försvenskar vi marxismen, den blir ett med vår egen verklighet.
SvaraRadera